Solidarity with people on the move - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Irma Marissink - WaarBenJij.nu Solidarity with people on the move - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Irma Marissink - WaarBenJij.nu

Solidarity with people on the move

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

18 Maart 2023 | Frankrijk, Duinkerke

Na een gezellige heenreis, waarbij Milly en ik lekker hebben kunnen bijkletsen,kwamen we halverwege de middag aan in Duinkerke. Wilma, coördinator van de Stand By You Foundation had al een prima kamer in een formule 1 hotel geregeld. Op deze locatie hebben we de andere vrijwilligers ontmoet. Gezamenlijk zijn we later die middag naar de Mobile Refugee Support (MRS) gereden om grondzeil, kleding en hygiëne materialen af te leveren die door de groep zijn ingezameld. Ook hebben we een rondleiding van Saar gekregen.

Na de nodige voorbereidingen kwamen we de volgende ochtend rond 10:00 uur aan in “het kamp”. Het kamp ligt op een uitgestrekt gebied tussen Duinkerke en Calais, langs de spoorweg. In het kamp verblijven rond de 350 en 400 mensen. Dit zijn vooral jonge mannen tussen de 16 en 40 jaar. Daarnaast verblijven er enkele gezinnen met (hele) jonge kinderen. Ik vind het erg pijnlijk en schrijnend te zien.

Met de groep hebben we “de keuken” opgezet, het eten verder bereid en uitgedeeld. Voor sommigen was het na lange tijd weer eens een warme hap.

Ik ben in gesprek geraakt met verschillende mensen. Verhalen die mij vanuit mijn werk bekend zijn maar nog meer raken in deze setting. Een familie met jonge kinderen die een asielprocedure in Duitsland heeft doorlopen, is afgewezen en nu in dit kamp verblijft om de oversteek naar de UK te maken. Mannen die vertellen dat ze afgelopen nacht gepoogd hebben de oversteek te maken maar onderschept zijn door de politie waarbij de boot is stuk gesneden. Gesprekken over prostitutie om de overtocht te betalen. Ouders die hun kind “uitlenen” om de overtocht te kunnen betalen. Verhalen die te verschrikkelijk zijn om te horen maar waarvan ik weet dat het gebeurt. Het brengt mij soms ontzettend in verwarring; wat vind ik ervan? Een oordeel is snel geveld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Wat leuk dat je mijn verhaal leest! Ik ben Irma en woon samen met mijn man Gilbert en onze vier dochters in Aalden. Ik ben geboren in 1973 en samen met mijn ouders, zusje, opa en oom opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Heeten. Op deze site wil ik je in mijn verhaal, door mijn ogen laten meekijken in het vrijwilligerswerk wat ik belangrijk vind te doen opdat de schrijnende situaties rondom vluchtelingen (nog) meer zichtbaar worden. De oorsprong bevindt zich in mijn familiegeschiedenis. Mijn ouders, opa en oom hebben de kracht gevonden een nieuwe start te maken, niet onverschillig te zijn. Zo ben ik opgegroeid, in een "wij" cultuur. Mijn inziens kan onze wereld er echt mooier uitzien als je oprecht, vanuit jezelf, iets kan en wil betekenen voor de ander. Met dit vrijwilligerswerk probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen. Ik geloof in Solidariteit!

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 5944

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 30 Mei 2023

De Jungles van Calais en Duinkerke

03 Februari 2022 - 19 Maart 2022

Lesbos Kamp Mavrovouni / Moria 2.0

Landen bezocht: