"Standje Overleven!" - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Irma Marissink - WaarBenJij.nu "Standje Overleven!" - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Irma Marissink - WaarBenJij.nu

"Standje Overleven!"

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

01 Juni 2023 | Frankrijk, Duinkerke

Gisterochtend kreeg ik al vroeg via de app door dat er een ontruiming van kleinere kampen plaatsvond nabij Loon Plage / Grande-Synthe. Toen ik even later naar het warehouse reed stonden langs de weg, enkele kilometers lang om de 150 meter,politiebussen met een paar politieagenten. Aan de andere kant, in het bos/weiland stonden ook agenten...

Van organisatie Roots (zij zorgen voor o.a. de watervoorziening in de kampen) begrijp ik dat Human Right Organisaties de situatie op de voet volgen. Mensen worden door de Franse overheid naar een "reguliere opvang" gebracht waarvan de dichtsbijzijnde Lille is. Afhankelijk van de (on)mogelijkheid de UK te bereiken verblijven ze hier enkele dagen tot weken waarna ze terugkeren naar Duinkerke/Calais om alsnog hun doel te bereiken.

Rond 11:30 uur zijn we opnieuw naar het grootste kamp vertrokken. We hebben “de kliniek” opgezet. We hebben minder mensen (rond de 60) dan maandag gezien omdat er onrust door de ontruiming was; mensen willen bij hun spullen blijven.

Ik sprak met een man die nu echt niets meer heeft, behalve zijn kleren die hij aan had; de politie heeft zijn tent met inhoud kapot gemaakt/vernietigd.

Ik sprak met een man waarvan zijn vrouw reeds in Engeland verblijft. Hij was nu onderweg naar haar.

Ik sprak met een jongen (ongeveer 20 jaar) die vertelde woensdagavond (vanavond dus!) weer “op game” te gaan. Maandag en dinsdag stond er teveel wind.

Ook deze dag hebben we veel mensen met wonden behandeld. Wonden ontstaan door het vele lopen, doorweekte sokken/schoenen, brandwonden (door de boot). Mensen staan hier echt in standje “overleven”. In alle opzichten wordt hen niets bespaard.

Samen met een collega van “No Border Medics” ben ik het kamp een stukje ingewandeld. Overal staan gekleurde tentjes met hier en daar een verkooppunt voor eten en drinken. Voedsel wat mensen in een winkel in de omgeving van Grande Synthe inkopen, maaltijden van bereiden en verkopen. Het voelt bijna vrolijk aan. Ik vind en blijf het verrassend te zien hoe krachtig deze mensen zijn en hoop blijven houden ondanks de troosteloze situatie waarin ze verkeren…..”standje overleven!”


  • 31 Mei 2023 - 21:43

    Rob De Jong:

    Top Irma, ik sluit graag een keer bij je aan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Wat leuk dat je mijn verhaal leest! Ik ben Irma en woon samen met mijn man Gilbert en onze vier dochters in Aalden. Ik ben geboren in 1973 en samen met mijn ouders, zusje, opa en oom opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Heeten. Op deze site wil ik je in mijn verhaal, door mijn ogen laten meekijken in het vrijwilligerswerk wat ik belangrijk vind te doen opdat de schrijnende situaties rondom vluchtelingen (nog) meer zichtbaar worden. De oorsprong bevindt zich in mijn familiegeschiedenis. Mijn ouders, opa en oom hebben de kracht gevonden een nieuwe start te maken, niet onverschillig te zijn. Zo ben ik opgegroeid, in een "wij" cultuur. Mijn inziens kan onze wereld er echt mooier uitzien als je oprecht, vanuit jezelf, iets kan en wil betekenen voor de ander. Met dit vrijwilligerswerk probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen. Ik geloof in Solidariteit!

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 6026

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 30 Mei 2023

De Jungles van Calais en Duinkerke

03 Februari 2022 - 19 Maart 2022

Lesbos Kamp Mavrovouni / Moria 2.0

Landen bezocht: