"Kampleiding" - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Irma Marissink - WaarBenJij.nu "Kampleiding" - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Irma Marissink - WaarBenJij.nu

"Kampleiding"

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

25 September 2023 | Frankrijk, Duinkerke

Het leek bijna gezellig toen we het kamp zondagochtend weer binnenreden; een heerlijk zonnetje, mensen die buiten liepen, wassende mensen bij een water bassin, kraampjes waar van allerlei eten werd verkocht en drankjes en eten dat stond te pruttelen op een vuurtje.

In de kliniek was het erg druk. Wederom veel wondverzorging (geïnfecteerde scabiës, ontstoken insectenbeten, schrammen/wonden opgedaan tijdens de vlucht). Ik heb weer vele mensen gesproken. De app Say Hi (vertaal app) biedt meestal een grote uitkomst mensen te begrijpen. Soms ook helemaal niet. Op mijn werk in NL kan ik altijd een tolkendienst bellen, nu niet. Er ontstaan soms erg grappige – theatrale situaties als je iemand non-verbaal iets wilt vragen en degene dit ook op deze manier moet beantwoorden.

Ik sprak met enkele Eritrese mannen die vandaag “ on Game” zouden gaan. Een van hen sprak Engels. Ik vroeg hem waarom hij naar Engeland wilde. Als reden gaf hij aan dat hij familie in Engeland had en deze taal makkelijker aan te leren is. De overtocht kost tussen de 6000 -16000 euro, afhankelijk van de geschatte rijkdom van de vluchteling. Voor Pakistanen wordt het maximale gevraagd. De Eritrese man vroeg ook of we condooms uitgaven. Niet bedoeld voor seksuele activiteiten maar om de telefoon tijdens de overtocht te beschermen.

Het volgende moment werd er iemand binnengebracht met een flinke wond aan zijn vinger en een andere man met een wond aan zijn hoofd. Het bleken rivalen van elkaar. In de kliniek ging dit fysieke opstootje nog even kort door. De mannen werden direct naar buiten gemaand hun ruzie daar verder uit te vechten. Deze momenten ervaar ik voor mijzelf als de meest spannende en kwetsbare momenten in een/het kamp. Adrenaline door je lijf voelen stromen, op je hoede zijn, er niet bij betrokken zien te raken. Met de andere collega's een veilig heenkomen zoeken. In dit kamp is geen “security”die je kan oproepen. Hier gelden eigen wetten. Mensen staan in dit kamp zowel mentaal als fysiek onder enorme druk; geen beschutting , geen matje om te slapen, zien dat je te eten krijgt etc. Mensensmokkelaars en mensenhandelaren lopen hier rond. Iedereen weet wie het zijn. Er wordt ontzettend veel gehandeld. We werden staande gehouden door een Vietnamese man met de vraag of we zijn Poolse biljetten konden wisselen. Op de terugweg zag ik dat er een hand vol “flappen” werd geteld. De vluchtelingen zijn van hen afhankelijk dus houden ze hun mond. We vonden een leeg schiet patroon.

Dus….. wie houdt nu wie instant en is dat zo…?

Ik heb het even op een rijtje gezet voor mezelf...hulporganisaties ontbreken nog...

De vluchteling de mensensmokkelaar?

De vluchteling de asielwetgeving in NL/Europa?

De mensensmokkelaar de vluchteling?

De mensensmokkelaar de asielwetgeving in NL/Europa?

De Asielwetgeving in NL/Europa de vluchteling?

De Asielwetgeving in NL/Europa de mensensmokkelaar?

De Asielwetgeving in NL/Europa de vluchteling en mensensmokkelaar?

De vluchteling de asielwetgeving in NL/Europa en mensensmokkelaar?

De mensensmokkelaar de asielwetgeving in NL/Europa en vluchteling?


  • 25 September 2023 - 18:55

    Rob De Jong:

    Mooi verwoord Irma[e-1f340]


  • 26 September 2023 - 21:12

    Isa Mulder:

    Heel mooi geschreven mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Wat leuk dat je mijn verhaal leest! Ik ben Irma en woon samen met mijn man Gilbert en onze vier dochters in Aalden. Ik ben geboren in 1973 en samen met mijn ouders, zusje, opa en oom opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Heeten. Op deze site wil ik je in mijn verhaal, door mijn ogen laten meekijken in het vrijwilligerswerk wat ik belangrijk vind te doen opdat de schrijnende situaties rondom vluchtelingen (nog) meer zichtbaar worden. De oorsprong bevindt zich in mijn familiegeschiedenis. Mijn ouders, opa en oom hebben de kracht gevonden een nieuwe start te maken, niet onverschillig te zijn. Zo ben ik opgegroeid, in een "wij" cultuur. Mijn inziens kan onze wereld er echt mooier uitzien als je oprecht, vanuit jezelf, iets kan en wil betekenen voor de ander. Met dit vrijwilligerswerk probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen. Ik geloof in Solidariteit!

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 6028

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 30 Mei 2023

De Jungles van Calais en Duinkerke

03 Februari 2022 - 19 Maart 2022

Lesbos Kamp Mavrovouni / Moria 2.0

Landen bezocht: