Pushback - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Irma Marissink - WaarBenJij.nu Pushback - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Irma Marissink - WaarBenJij.nu

Pushback

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

21 Februari 2022 | Griekenland, Mytilíni

Alweer een week voorbij; wat gaat het allemaal snel! Ongeveer 4 dagen per week ben ik “op shift” in de kliniek. Daarnaast 1 dag om de hospitainer schoon te maken en apotheek werkzaamheden te verrichten. Het kan ook zijn dat je wordt ingedeeld om de host te helpen bij het klaarmaken van de warme maaltijd. Maar…nu even niet want ik ben positief getest op Covid. Gelukkig geen enkele klacht, dus ik hoop er snel weer bij te zijn. De shifts in de kliniek zijn in het weekend zowel overdag als ’s avonds ((09:00-17:00 uur / 16:00 -00:00 uur ). Door de week zijn er alleen late diensten. We verzamelen altijd vanaf hetzelfde vrijwilligershuis voor onze “check in” en zorgen dat alles wat mee moet ook echt mee komt (porto’s, eten, medicatie etc.). Met twee auto’s rijden we vervolgens naar het kamp.

Nu is het rijden al een uitdaging op zich; soms doet de auto het niet maar na wat heen en weer getrek met de pook, de koppeling, het gas of de rem lukt het vaak net om op het moment “dit wordt ‘m niet meer", toch met een grote gaswolk weg te komen. De Griekse rijstijl vraagt ook om enige aanpassing. Ik raak er inmiddels wat aan gewend; toeteren negeren, gewoon gas blijven geven, bij het stoplicht een schietgebedje (auto mag niet afslaan) en in elk geval wel je best proberen te doen om zo goed mogelijk te anticiperen.

Eenmaal in het kamp zetten we de spullen klaar en wordt de generator voor de hospitainer opgestart. Tussen 17:00 en 21:00 zien we de meeste patiënten. Daarna is het vaak (veel) rustig (er). Meestal zien we ’s tussen de 10-20 patiënten per avond. Dit is een groot verschil met destijds in Moria (rond de 200). Fijn is dat je nu voldoende tijd en rust hebt om met iemand in gesprek te gaan.

Afgelopen week heb ik patiënten met verschillende problemen gezien en gesproken. Concreet zoals bijvoorbeeld een bal op de vinger hebben gekregen, gebeten door een rat maar ook meer confronterend zoals bijvoorbeeld een vrouw die is verkracht, een verslaafde of iemand die een pushback heeft meegemaakt.

Zo hoor ik het verhaal van een moeder die met haar vier kinderen nog niet zolang in het kamp is en 2 keer eerder heeft geprobeerd met een bootje de oversteek van Turkije naar Lesbos te maken. Ze laat me foto’s en video’s zien. De 3e keer is het gelukt. Ze vertelt dat ze 2 keer door de Griekse kustwacht is teruggeduwd naar de Turkse wateren. De Turkse kustwacht was “zo vriendelijk en beleefd” haar mee terug te nemen; zij willen niet dat mensen verdrinken begrijp ik van haar. Eenmaal terug in Turkije zat ze met haar gezin zes dagen in de gevangenis. Op de foto’s/video’s die ze heeft gemaakt zie ik handen die net boven het water uitsteken…”weg” zegt ze, “allemaal verdronken”, “ik heb het er moeilijk mee”, zegt ze.

Ook hoorde ik van mijn collega het verhaal van een hoogzwanger stel. Ze waren net aangekomen op Lesbos. Direct na aankomst moesten beiden vluchten (rennen) om uit handen van de politie te blijven om te voorkomen dat ze alsnog zouden worden teruggestuurd. Tijdens deze vlucht is de man zijn vrouw kwijtgeraakt. Via, via hoorden we dat de vrouw zich na enkele dagen ook in het kamp heeft gemeld. Het schijnt dat pas als iemand daadwerkelijk is aangekomen in het kamp hij /zij gaat worden geregistreerd als vluchteling. Tot die tijd dreigt het gevaar van pushback.

Tip: de site van Aegean Boat Report - https://aegeanboatreport.com/weekly-reports/ geeft inzicht in de pushbacks. Misschien interessant om eens te kijken?


  • 21 Februari 2022 - 19:58

    Gijsbert & Inge:

    Wat vervelend Irma, positief getest op Corona, maar gelukkig te lezen zonder klachten. Hopelijk kun je er inderdaad weer snel bij zijn.

    Interessant om te lezen hoe het met je gaat. Wat maak je veel mee. En soms confronterend. Trieste verhalen. Maar wat fijn dat je nu meer rust en tijd hebt om met de mensen te praten. En dat je ook op deze manier veel voor ze kunt betekenen.

  • 21 Februari 2022 - 21:40

    Monique :

    Hoi lieve Irma,
    Wat vervelend voor je, dat je positief bent getest. Hopelijk blijf je klachtenvrij. Fijn, dat je een blog bijhoudt om je op deze manier te volgen. Ontzettend knap van je, dat jij je hier voor inzet. Heel veel succes!!

  • 22 Februari 2022 - 15:06

    Tineke Wiersma:

    Hallo Irma,
    Wat een heftige verhalen zeg. Wat fijn dat je deze vluchtelingen kunt helpen.
    Hopelijk ben je snel weer hersteld van corona en kun je weer aan de slag.
    Beterschap en veel succes!

  • 25 Februari 2022 - 11:33

    Aly Klaren:

    Doorzetter Irma.
    Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Wat leuk dat je mijn verhaal leest! Ik ben Irma en woon samen met mijn man Gilbert en onze vier dochters in Aalden. Ik ben geboren in 1973 en samen met mijn ouders, zusje, opa en oom opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Heeten. Op deze site wil ik je in mijn verhaal, door mijn ogen laten meekijken in het vrijwilligerswerk wat ik belangrijk vind te doen opdat de schrijnende situaties rondom vluchtelingen (nog) meer zichtbaar worden. De oorsprong bevindt zich in mijn familiegeschiedenis. Mijn ouders, opa en oom hebben de kracht gevonden een nieuwe start te maken, niet onverschillig te zijn. Zo ben ik opgegroeid, in een "wij" cultuur. Mijn inziens kan onze wereld er echt mooier uitzien als je oprecht, vanuit jezelf, iets kan en wil betekenen voor de ander. Met dit vrijwilligerswerk probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen. Ik geloof in Solidariteit!

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 6140

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 30 Mei 2023

De Jungles van Calais en Duinkerke

03 Februari 2022 - 19 Maart 2022

Lesbos Kamp Mavrovouni / Moria 2.0

Landen bezocht: