Trauma - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Irma Marissink - WaarBenJij.nu Trauma - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Irma Marissink - WaarBenJij.nu

Trauma

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

14 Maart 2022 | Griekenland, Mytilíni

Er meldt zich een jonge vrouw in de kliniek. Het is een koude avondshift met veel (zee) wind en regen. Ik begeleid haar naar de hospitainer waar het aangenaam warm is. Ze vertelt dat ze al jaren klachten heeft van haar benen. Vooral haar knieën zijn pijnlijk. Vanavond bereikten de pijnklachten een hoogtepunt. Helaas kunnen we niet veel meer voor haar doen behalve het aanbieden van passende oefeningen en wat paracetamol. Fysiotherapie is zeker geïndiceerd maar helaas niet mogelijk. Een paar uur later in dezelfde shift zie ik haar weer. Ze is nu samen met haar partner. Ze zit wat verdrietig ineengedoken op een bankje. Ik zie dat ze een wond op haar onderbeen heeft en vraag in gebarentaal hoe dit is gekomen. Ze blijft wat afwezig. Op mijn vraag of ze dit zelf heeft gedaan knikt haar partner bevestigend. Terug in de hospitainer ga ik het gesprek met haar aan. Ze vertelt dat ze is gevlucht en vier jonge kinderen heeft;de jongste is twee. Ze is het contact met hen kwijt/ verloren. Mist hen. Ze huilt en draait haar hoofd weg. Ze wil weg uit dit kamp en hoopt dat wij haar daarbij kunnen helpen. Ik vraag haar waarom ze zichzelf met een mes heeft gesneden en verzorg de (uiterlijke) wond. Ze vertelt dat ze het zich niet meer herinnert. Het werd te druk in haar hoofd. Het was een onbewuste actie. Aan het eind van het gesprek check ik nogmaals of ik haar kan laten terugkeren naar haar tent. Gesprekken met de psycholoog waren al (op)gestart.

Tijdens een andere (dag) shift spreek ik een man van rond de veertig. Hij vertelt dat hij de avond ervoor ook is geweest en dat de paracetamol niet heeft geholpen tegen de onrust die hij in zijn hoofd ervaart. Hij wilde andere, sterkere medicatie en absoluut geen psychologische ondersteuning. Naast luisteren, (nogmaals) uitleg over het feit dat medicatie niet de oplossing is maar gesprekken handvatten en ruimte kunnen bieden om met de situatie om te gaan, kan ik hem niets bieden. De volgende ochtend komt hij, nadat hij ’s avonds ook nog twee keer door mijn collega’s is gezien, voor een verbandwissel. Hij vertelt en laat zien dat hij zijn arm en been met sigarettenpeuken heeft gebrandmerkt. Opnieuw geeft hij aan graag sterkere pijnstillers te willen zodat hij de onrust en pijn die hij ervaart niet hoeft te voelen.

Ook zijn er deze week “new arrivals’ aangekomen. Tijdens een avondshift meldt de kamppolitie zich bij de kliniek met het verzoek of de dokter snel kan komen. Er heeft zich een hoogzwangere dame met haar partner bij de poort gemeld. De dokter checkt de situatie van de dame en neemt het stel mee naar de kliniek zodat ze hun doorweekte kleren kunnen omruilen voor droge. Een ambulance is inmiddels gebeld. Het stel heeft, nadat ze met een bootje op Lesbos zijn aangekomen, de hele dag geschuild in de bossen opdat ze niet zouden worden gevonden door de “bad politie” en worden “gepushbackt” naar Turkije. Je bent als vluchteling pas “veilig op Lesbos (Europa!!)” als je je in het kamp hebt gemeld. Via een collega hoor ik dat een vorm van pushback ook kan inhouden dat je als vluchteling in de handboeien wordt geslagen, wordt teruggevaren naar de Turkse wateren, aldaar van je handboeien wordt ontdaan en in het water wordt geduwd. Daarna heb je de mogelijkheid om te zwemmen, te verdrinken en/of te worden opgepikt door de Turkse kustwacht.

Leestip:

https://www.oneworld.nl/lezen/opinie/worden-we-door-oekraine-solidair-met-iedereen-op-de-vlucht

Filmtips:

-Human Flow

-Flee


  • 14 Maart 2022 - 12:00

    Dianne:

    Ongelofelijk wat triest, hardverscheurend...

  • 14 Maart 2022 - 13:32

    Dorien:

    Wat afschuwelijk! Daar zijn geen woorden voor.

  • 14 Maart 2022 - 15:39

    Aly:

    Sterkte Irma, wat een leed.

  • 14 Maart 2022 - 16:28

    Hennie Van Der Spoel:

    Wat hartverscheurend is dit, Irma ik vind je een topper samen met andere vrijwilligers die klaar staan om te helpen waar ze kunnen.

  • 14 Maart 2022 - 17:37

    Riet Marissink:

    Je wilt naast die mensen staan en helpen.
    Heel verdrietig, de wanhoop nabij.
    Dank aan de vele helpers daar.

  • 15 Maart 2022 - 17:23

    Gijsbert & Inge:

    Wat verdrietig allemaal Irma. Erg fijn dat je een helpende hand kan bieden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Wat leuk dat je mijn verhaal leest! Ik ben Irma en woon samen met mijn man Gilbert en onze vier dochters in Aalden. Ik ben geboren in 1973 en samen met mijn ouders, zusje, opa en oom opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Heeten. Op deze site wil ik je in mijn verhaal, door mijn ogen laten meekijken in het vrijwilligerswerk wat ik belangrijk vind te doen opdat de schrijnende situaties rondom vluchtelingen (nog) meer zichtbaar worden. De oorsprong bevindt zich in mijn familiegeschiedenis. Mijn ouders, opa en oom hebben de kracht gevonden een nieuwe start te maken, niet onverschillig te zijn. Zo ben ik opgegroeid, in een "wij" cultuur. Mijn inziens kan onze wereld er echt mooier uitzien als je oprecht, vanuit jezelf, iets kan en wil betekenen voor de ander. Met dit vrijwilligerswerk probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen. Ik geloof in Solidariteit!

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 6135

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 30 Mei 2023

De Jungles van Calais en Duinkerke

03 Februari 2022 - 19 Maart 2022

Lesbos Kamp Mavrovouni / Moria 2.0

Landen bezocht: