Lesbos - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Irma Marissink - WaarBenJij.nu Lesbos - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Irma Marissink - WaarBenJij.nu

Lesbos

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

10 Februari 2022 | Griekenland, Mytilíni

Inmiddels ben ik alweer een week op Lesbos en vind mijn draai steeds meer. Donderdagavond in Mytilini aangekomen en warm onthaald door mijn collega’s van Stichting Bootvluchteling /Boat Refugee Foundation. De komende 6 weken woon ik in hetzelfde vrijwilligershuis als waar ik in 2020 ook verbleef. Om je een beeld te geven; stel je een groot en oud studentenhuis voor. Voor mij meer dan 25 jaar terug….maar gelukkig ben ik thuis wel wat gewend met “mijn meiden” en ben ik nog steeds heeeel flexibel.. - ;) De internationale groep vrijwilligers (25-70 jaar) bestaat uit: support crew, host, verpleegkundigen, artsen en psychologen/psychiater. Het team is opgedeeld in een Medisch Team en een Psychosociaal Team maar werkt veel samen.

Nadat ik vrijdag, samen met de andere nieuwkomers een uitgebreide introductie heb gehad en we verder zijn bijgepraat ben ik zaterdag gestart met mijn eerste “day shift”. Dit was voor mij ook mijn eerste kennismaking met het nieuwe kamp / Mavrovouni. Het ziet er totaal anders uit dan Moria en het voelt ook anders aan. Het kamp ligt aan zee en er verblijven op dit moment ongeveer 1800 mensen. Als je aan komt rijden zie je de hoge hekken al.Er is 1 centrale toegangspoort die toegang geeft tot alle organisaties die in het kamp werkzaam zijn en de verschillende zones waarin de vluchtelingen als het ware per doelgroep verblijven. Zo is er onder andere een speciale zone voor de meest kwetsbaren, gezinnen, alleenstaande mannen, Afrikaanse gemeenschap en een quarantaine / isolatie ruimte voor de “new arrivals” en positief geteste covid bewoners. Het kamp lijkt, door mijn ogen gezien, beter georganiseerd en veiliger maar helaas niet minder inhumaan en uitzichtloos.

BRF heeft op het terrein een grote hospitainer staan met 2 consult/triage ruimtes. Daarnaast staat er een grote tent waarin de supportcrew de mensen opvangt en ook eventuele triages worden gedaan. Een en ander afhankelijk van het weer en de drukte. De supportcrew vangt de mensen op waarna een verpleegkundige wordt ingezet voor de triage. Afhankelijk van de situatie en complexiteit wordt het verder doorgespeeld naar een arts of het PSS team.

Voor mij is het werk grotendeels vergelijkbaar met mijn werkzaamheden als verpleegkundige binnen het GZA (GezondheidsZorg Asielzoekers). Ook nu zie ik vluchtelingen met uiteenlopende lichamelijke- en psychische klachten.

In mijn volgende blog meer en nieuwe belevenissen….


  • 12 Februari 2022 - 14:39

    Annemiek :

    Wat schrijf je fijn, hierdoor kan ik me een goed beeld vormen. Zo mooi te mogen meelezen met je. Take care.

  • 13 Februari 2022 - 06:45

    Gijsbert & Inge:

    Fijn om over je ervaringen te kunnen lezen Irma. Heel veel succes verder!

  • 14 Februari 2022 - 17:43

    Riet Marissink:

    Fijn om te lezen.
    Heb het gevoel dat je het er naar de zin hebt, dit is wat je graag wil doen voor al die vluchtelingen daar.

    Veel succes met de werkzaamheden en blijf gezond.
    Wij hebben hier met corona te maken, het blijft nog steeds oppassen.
    Lieve groet van Riet.

  • 15 Februari 2022 - 15:09

    Hoi Hoi Irma. Liefs.:

    Succes verder.

  • 15 Februari 2022 - 17:48

    Jan Zwart:

    Hoi Irma, ik was verrast je foto te zien in de Coevorderkrant en te lezen van je besluit weer naar Lesbos te gaan.Goed dat jij je voor deze vluchtelingen inzet. Interessant dat je hiervan verslag doet.Heel veel sterkte en succes! Jan Zwart.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Wat leuk dat je mijn verhaal leest! Ik ben Irma en woon samen met mijn man Gilbert en onze vier dochters in Aalden. Ik ben geboren in 1973 en samen met mijn ouders, zusje, opa en oom opgegroeid op een boerderij in Nieuw-Heeten. Op deze site wil ik je in mijn verhaal, door mijn ogen laten meekijken in het vrijwilligerswerk wat ik belangrijk vind te doen opdat de schrijnende situaties rondom vluchtelingen (nog) meer zichtbaar worden. De oorsprong bevindt zich in mijn familiegeschiedenis. Mijn ouders, opa en oom hebben de kracht gevonden een nieuwe start te maken, niet onverschillig te zijn. Zo ben ik opgegroeid, in een "wij" cultuur. Mijn inziens kan onze wereld er echt mooier uitzien als je oprecht, vanuit jezelf, iets kan en wil betekenen voor de ander. Met dit vrijwilligerswerk probeer ik op mijn manier een steentje bij te dragen. Ik geloof in Solidariteit!

Actief sinds 24 Jan. 2022
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 6134

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 30 Mei 2023

De Jungles van Calais en Duinkerke

03 Februari 2022 - 19 Maart 2022

Lesbos Kamp Mavrovouni / Moria 2.0

Landen bezocht: